Connect with us

KAKANJ

EDUKATIVNI PROGRAM „FAKT I FEJK“ U KAKNJU: Djecu i mladu u digitalnom svijetu čekaju mnoge zamke

26.11.2025.
ntvic.ba

Na internetu smo više od pola dana, a nemamo osnovna znanja kako koristiti ni medije ni društvene mreže. Ovo su iskreno priznali učenici i mladi u Kaknju, okupljeni na radionicama „FiF – Fakt i Fejk“, koje realizira Fondacija Infohouse Sarajevo, uz podršku Adriatic Fondacije i Ministarstva obrazovanja ZDK.

Dva su dana učenici OŠ “Hamdija Kreševljaković”, OŠ “Mula Mustafa Bašeskija“, te Gimnazije „Muhsin Rizvić“, učili, raspravljali, razmišljali o važnosti medijske pismenosti i sigurnosti na internetu.

Djeca i mladi, to više nije novo, pametne telefone koriste svakodnevno i gotovo čitavo slobodno vrijeme. Traže, istražuju, prepisuju, dijele informacije, bez previše razmišljanja i analize.

– Od toga da podijelimo neku vijest, bilo ona istinita ili lažna dijeli nas tek nekoliko sekundi, a da nismo previše ni učili ni dobijali informacija koliko to može biti pogrešno. Mnogi od nas suočili su se s negativnim iskustvima na internetu. To nije nužno bilo ni previše strašno, ali nismo znali kako reagovati, šta uraditi, kome se požaliti – rekli su tokom radionica.

Upravo to i jeste bio cilj, povećati otpornost mladih i učenika kada su u pitanju ne samo lažne vijesti u online prostoru ili kritički pristup medijskim sadržajima.

– Jedan od ciljeva naših radionica bio je i kako se zaštititi, kako biti siguran u online prostoru. To nije lak zadatak, traži savladavanje vještina medijske pismenosti, primjenu alata, razvijanje medijskih i obrazovnih politika u našim obrazovnim sistemima – kazala je edukatorica Senka Kurt.

Naglasila je da rješenja postoje u većini europskih zemalja, gdje se oblast medijske pismenosti izučava još od najranijeg obrazovanja. Kako ćemo kod nas na to još pričekati, ovakve radionice su prvi, osnovni korak edukacije.

I krenulo se od početka – od uloge medija, od toga kome služe, ko su vlasnici, zašto svako nastoji imati kontrolu nad medijima, zašto su mediji neophodni, a kako mogu biti štetni.

Analizirani su medijski sadržaji, nove tehnologije koje se mijenjaju preko noći, a mogu uticati na formiranje javnog mnijenja, stavova, stanja i kretanja u društvu.

Mladi su svjesni da svoje stavove, razmišljanja, pa čak i planove kreiraju upravo prema onome što pročitaju i u medijima.

Važno je zato osnažiti ih da razviju sposobnost kritičkog mišljenja kroz analizu informacija, da postavljaju prava pitanja kada čitaju sadržaje na internetu, da povežu  kritičko mišljenje sa odgovornim digitalnim ponašanjem. I za kraj, a možda i najvažnije – poticati samopouzdanje i individualnu odgovornost učenika i mladih u online prostoru.  

– Od nas se traži da mislimo svojom glavom uglavnom u školi. Ovdje smo naučili da trebamo zastati, analizirati, uporediti, sami donositi zaključke, odnosno kritički razmišljati. Naučili smo koja ključna pitanja trebamo postaviti, koje alate koristiti. Odlična radionica – kazala je Sajra.

Većina učenica i učenika priznali su da su barem jednom podijelili neprovjerene sadržaje, povjerovali u lažnu informaciju, nasjeli na reklamu ili dezinformaciju. Kažu kako su svjesni da su mnogi hrabri za tastaturom, pa zato i spremni učiniti ono što ne bi u realnom životu. A edukacija upravo služi i da ih nauči kako ono što saznaju u digitalnom na najbolji način iskoriste u stvarnom svijetu. Bez obzira da li uče ili griješe.

Djecu i mladu u digitalnom svijetu čekaju mnoge zamke.

Tu su digitalni pritisak i poređenje, idealizirane fotografije i „savršeni životi“ kod mladih stvaraju osjećaj manje vrijednosti. Tu je i pritisak da se bude stalno online i „održava“ savršena slika. Među mladima je prisutan cyberbullying – vrijeđanje, ismijavanje, isključivanje iz grupa. Oni postaju ovisni o ekranima, gube fokus.

Edukatorica je navela da mladi također nisu svjesni ni opasnosti poput krađe identiteta, ucjena ili dugoročnih posljedica po reputaciju, kao ni digitalnih predatora. Bit će to na dnevnom redu novih radionica, koje će biti o držane u Kaknju, zajedničkom mentorskog rada, te volonterske online akcije.

Prve lekcije su uspješno savladane. Ali, učiti se i dalje mora, prenosi interview.ba