Connect with us

KAKANJ

Izmjene i dopune Odluke o organizaciji sigurnosti saobraćaja na putevima na području općine Kakanj

21.08.2025.
ntvic.ba (I.Š.)

Električni romobili su praktični i isplativi, ne zagađuju životnu sredinu i idealni su za izbjegavanje saobraćajnih gužvi. Međutim, zbog sve većeg broja korisnika ovog prevoznog sredstva na našim cestama postavlja se i pitanje sigurnosti svih učesnika u saobraćaju a posebno djece koja koriste električne romobile bez prethodne obuke. Učestale nezgode ukazuju i na problem nedefinisanog zakonskog okvira koji se tiče električnih romobila i njihovih korisnika. Upravo zato na nivou naše lokalne zajednice radi se na rješavanju ovog pitanja.

Imajući u vidu činjenicu da je upotreba električnih romobila postala masovnija na području naše zemlje ali i općine Kakanj te činjenicu da ova oblast, kako su naveli u PS Kakanj nije regulisana Zakonom o bezbijednosti saobraćaja na putevima u BiH, na prijedlog Uprave policije MUP-a ZDK, Općina Kakanj imenovala je komisiju od pet članova, koju sačinjavaju službenici Policijske stanice Kakanj, službenici Općinske inspekcije, Zavoda za planiranje i izgradnju i Službe za privredu i urbanizam a čiji će zadatak biti da izvrše izmjene i dopune Odluke o organizaciji sigurnosti saobraćaja na putevima na području općine Kakanj.

– Izmjenama Općinske Odluke, koju će naravno morati usvojiti Općinsko Vijeće, biće regulisana upotreba električnih romobila u smislu nošenja obavezne opreme za vrijeme vožnje, zaštitne kacige, fluroscentnih prsluka u večernjim satima. Zatim, biće regulisane javne površine kojima se romobili smiju kretati, straosna dob, prevoz više lica na romobilu, upotreba mobitela ili slušalica za vrijeme vožnje. Osim tih odredbi, također će biti regulisane i sankcije za maloljetne vozače električnih romobila i njihove roditelje, te za roditelje u onim slučajevima gdje maloljetno lice koje upravlja romobilom nije prekršajno odgovorno, kazao je Kenan Zaimović, komandir PS Kakanj.

Iz PS Kakanj naglašavaju da će se ove odredbe primjenjivati sve do trenutka dok se električni romobili odnosno problematika vezana uz ova prevozna sredstva ne uvrsti u Zakon o bezbijednosti saobraćaja na putevima u BiH. S druge strane, instruktor vožnje Armin Bašić, smatra da, iako termin “električni romobil” ne postoji u navedenom zakonu, ovo bi se prevozno sredstvo ipak moglo svrstati i tretirati kao “moped”koji jeste precizno definisan Zakonom.

– Dakle u zakonu ne postoji pojam “električni romobil”, to je neki narodni naziv za ta vozila, međutim ta vozila po svojim karakteristikama i po specifikaciji spadaju u kategoriju mopeda. Moped je jasno definisan zakonom. Dakle prema Zakonu o bezbijednosti saobraćaja BiH moped je vozilo koje ima neki motor, ako je to sus motor, znači onda je to motor zapremine do 50 kubika odnosno 49 cm kubnih. Ako je to električni motor, to je motor do četiri kw snage koji na ravnom putu ne bi smio da pređe brzinu od 45 km na sat, kazao je Armin Bašić, instruktor vožnje.

Bašić smatra da bi policijski služebnici trebali primjenjivati Zakon o bezbijednosti saobraćaja na putevima BiH u onom dijelu kojem se ovaj zakon odnosi na “moped”.

– Za moped je potrebno položiti ispit, dakle dozvolu za moped, a to mogu lica koja navrše 14 godina i to su lica koja su regularna u saobraćaju, koja mogu upravljati mopedom koji mora biti i registrovan. Potrebno je da policija odnosno službenici policije jednostavno primjene ovaj Zakon, da se ta vozila počnu tretirati kao mopedi, što oni zapravo i jesu. Ako imaju uslove za registraciju, ta vozila bi se morala registrovati, ako nemaju uslove za registaciju ta vozila nisu za saobraćaj, ne bi se smjela naći u saobraćaju među ostalim učesnicima u saobraćaju, kazao je Bašić.

Električni romobili prevozna su sredstva koja uglavnom koriste maloljetne osobe. Pored nejasnoća kada je u pitanju zakonska regulativa, ova prevozna sredstva upozoravaju stručnjaci, negativno utiču i na zdravstveno stanje djece i omladine.

– Nalazimo se u eri hipokinezije, hodanje je jako važno, hodanjem poboljšavamo i koncentraciju i kondiciju, također prenos kisika do organa. Djeca nemaju nikakvu potrebu da koriste romobile, da koriste ikakva prevozna sredstva zato što je hodanje za njih najvažnije jer svakako su u školama gdje većinu vremena provode sjedeći za telefonima i ekranima. Nikakav benefit njima romobil ne donosi, stvara im štetu, dolazimo do gojaznosti, djeca gube koncentraciju, kazala je Nejra Šabeta, magistar sporta.

Uz sve navedeno, možda je i najvažnije istaći da upotreba električnih romobila može biti veoma opasna i kada su u pitanju tjelesne povrede, što samih vozača, što drugih učesnika u saobraćaju. Potražili smo informacije o broju prijavljenih slučajeva povrijeđenih lica koja su zatražila pomoć u Hitnoj medicinskoj službi kaknjskog Doma zdravlja.

– Ono što možemo da naglasimo, što smo primijetili u nekom proteklom periodu jeste povećan broj povreda kod mlađe populacije na električnim romobilima, u narodu poznatiji kao trotineti. Obično su to kao što sam rekao pacijenti mlađe životne dobi koji se javljaju u pratnji svojih roditelja. Povrede s kojima dolaze jesu najčešće neke kontuzne odnosno nagnječne, eventualno razderotine, lacerokontuzne povrede i naravno mogu tu da idu od lakih tjelesnih pa i do teških tjelesnih povreda. Nije rijedak slučaj da završe na nekim i operativnim tretmanima. Te su povrede najčešće učestale u ljetnom periodu, kazao je Adnan Haračić, doktor porodične medicine.

Na kraju, električni romobili su praktični i isplativi, ne zagađuju životnu sredinu i idealni su za izbjegavanje saobraćajnih gužvi. Međutim uz nejasnoće koje se odnose na zakonsku regulativu ovog prevoznog sredstva, uz učestalost povreda u saobraćaju, umanjeno kretanje djece koja ne prepoznaju važnost hodanja, postavlja se i pitanje šta je važnije-isplativost koju ovo prevozno sredstvo pruža ili sigurnost djece i svih učesnika u saobraćaju? Nova Odluka OV o ovom pitanju za cilj ima poboljšati ovu oblast i sve njene segmente od sigurnosti do sankcionisanja i registrovanja broja ovih prevoznih sredstava na području općine Kakanj, hoće li se to desiti i hoćemo li znati spojiti isplativost i sigurnost uz poštovanje Zakona, ostaje da vidimo.

Continue Reading