Connect with us

KAKANJ

Prednosti i mane umjetne inteligencije u obrazovanju

19.11.2025.
ntvic.ba (M.Đ.)

Umjetna inteligencija sve više ulazi u naše živote, pa tako i u učionice. Kakva su mišljenja učenika i profesora Gimnazije „Muhsin Rizvić“ iz Kaknja, te koje su prednosti i mane sve učestalijeg korištenja umjetne inteligencije, donosimo u tekstu koji slijedi.

Umjetna inteligencija predstavlja novu tehnologiju koja, u zavisnosti od načina primjene, može donijeti i pozitivne i negativne rezultate. Alat je to, koji učenici danas sve više koriste – neki u svakodnevnom životu, a drugi kao podršku u procesu obrazovanja. Najčešće učenici koriste umjetnu inteligenciju kako bi riješili zadatke, uradili domaću zadaću ili što bolje shvatili gradivo.

– Ja umjetnu inteligenciju koristim na najbolji mogući način – u riješavanju svoje domaće zadaće, u nekim teškim zadacima kada nam profesori ne stignu objasniti nešto i slično i u automatizaciji procesa, kaže Rijad Hodžić, učenik 4. razreda Gimnazije „Muhsin Rizvić“ Kakanj.

– Obično koristim umjetnu inteligenciju u korisne svrhe. Ne koristim otprilike, kao što neki učenici misle da će koristiti u svakodnevnom životu, dodao je Azur Zahirović, također učenik 4. razreda Gimnazije „Muhsin Rizvić“.

Sve većom primjenom umjetne inteligencije svakodnevni život postao je laškim, pored velikih benefita koje je ova inovacija donijela sa sobom, tu su i nedostaci koji su, između ostalog, najvidljiviji u obrazovanju.

– Ono što možemo da primijetimo jeste da učenici više ne znaju da sklapaju kompletnu rečenicu, ne znaju odgovoriti potpuno na neko pitanje, već samo kratko nešto odgovore ili se zapetljaju i napišu čitav pasus oko neke stvari. Ustvari nisu sposobni da sami formulišu odgovor – to je je li jedina neka negativna stvar u ovom slučaju, mišljenje je Enide Mostić, profesorice u Gimnazij „Muhsin Rizvić“ Kakanj.

Profesori upozoravaju učenike da pretjerano i nesavjesno korištenje umjetne inteligencije može negativno uticati na njihovu samostalnost i spremnost za rješavanje zadataka. Znanje stečeno bez pomoći AI alata, ističu, ima daleko veću vrijednost.

– Naši profesori se veoma ljute na nas kada koristimo umjetnu inteligenciju iz razloga jer oni žele da mi sami steknemo to znanje, a ne da se koristimo umjetnom inteligencijom, ali eto mi se tako snalazimo, naglasio je učenik Hodžić.

– Neki profesori nam stvarno govore nemojte za ovo Chat GPT, umjetnu inteligenciju koristiti i slično, pošto često daju i netačne odgovore. Večina profesora traže definicije iz knjige, kazala je Azra Jašarspahić, učenica 1. razreda Gimnazije „Muhsin Rizvić“ Kakanj.

Sa druge strane, kao i svaka tehnologija, umjetna inteligencija, uz odgovornu upotrebu, tehnološku pismenost i pravilne načine primjene, može značajno unaprijediti obrazovni proces te donijeti koristi i učenicima i profesorima.

– Počelo je to stvarno da uzima maha, da se iskorištava u negativne svrhe, da se koristi kada možda i ne bi trebalo, ali da pomogne učenicima i da ih malo usmjeri na način koji je njima potreban – da. U suštini tu se i najčešće koristi, prilikom izrade nekih zadataka, prilikom spremanja nekih seminarskih radova. Evo sada u pripremanju za maturske radove, ali naravno to ne treba da bude okvir, to treba da bude neka mala smjernica i da se to onda dodatno proširi, zapažanje je Medine Imamović, profesorice u Gimnaziji „Muhsin Rizvić“.

Umjetna inteligencija još uvijek nije savršena, a alati koje učenici najčešće koriste, poput ChatGPT-a ili Manusa, i dalje su skloni greškama. Ipak, riječ je o tehnologiji koja uči iz vlastitih propusta i svakodnevno se unapređuje. Prepoznavanjem tih grešaka i pravilnim korištenjem AI alata, učenici mogu olakšati proces učenja, a profesori poboljšati kvalitet nastave.

– Ti alati mogu uspješno da riješe  sve te zadatke, međutim postoji mogućnost i da u određenim zadacima postoje greške. Zato što umjetna inteligencija ustvari što joj mi dajemo više informacija ona sve više uči i postaje „pametnija“ i vi ukoliko umjetnoj inteligenciji kažete da je njeno rješenje pogrešno, ona će reći: „Da upravu ste!“ I napisat će neko drugo rješenje, istakla je profesorica Mostić.

Umjetna inteligencija postala je sastavni dio savremenog obrazovanja, nudeći nove mogućnosti učenicima i profesorima. Iako njena upotreba nosi i rizike – od pretjeranog oslanjanja do gubitka samostalnosti u učenju – uz odgovoran pristup i razvijenu tehnološku pismenost, ona može biti snažan alat za napredak. Kada se koristi kao podrška, a ne zamjena za znanje, umjetna inteligencija može doprinijeti kvalitetnijem, savremenijem i dostupnijem obrazovanju za sve.