Kroz realizaciju različitih projekata, lokalne zajednice i bh institucije, te međunarodne organizacije bave se uključivanjem Roma u društveni sistem s akcentom na obrazovanje. Ovakvi projekti na području općine Kakanj rezultirali su povećanjem broja djece upisane u osnovne i srednje škole, poručuju iz organizacije Centar za podršku Roma-Romalen Kakanj.
Obrazovanje Roma jedan je od najvažnijih koraka njihovog integrisanja u društvenu zajednicu. Centar za podršku Roma-Romalen Kakanj u saradnji sa Općinom i nevladinim organizacijama, kroz realizaciju različitih projekata, nastoji uključiti što veći broj djece u obrazovni sistem.
-Od 2013. godine kada je Centar za podršku Roma-Romalen Kakanj aktivno krenuo sa uključivanjem većeg broja djece u obrazovni sistem, brojka se podigla na oko 130-140 djece uključene u osnovno obrazovanje. Imamo podatke da imamo najveći broj djece uključene u srednje obrazovanje, a to je 18 djece, međutim to se možda nekome ne čini velikim brojem, ali ono što je za romsku zajednicu prije bilo to je jedno, dvoje, troje ili nijedno romsko dijete, rekao je za NTV IC Kakanj Mujo Fafulić predsj. Centra za podršku Roma-Romalen Kakanj.
Do unazad nekoliko godina rijetki su bili oni koji su završavali osnovnu školu i upisivali srednju, smatra Fafulić, međutim zahvaljujući različitim podrškama šire društvene zajednice, a prije svega razvijenoj svijesti roditelja o obaveznosti upućivanja djece u proces obrazovanja, situacija je danas mnogo drugačija. U novu školsku godinu upisana su sva djeca koja ispunjavaju uslove za početak osnovnog obrazovanja.
-Prošle godine bilo je 20 prvačića i toliko ih je prispjelo za osnovnu školu, ove godine ih je 12 i svi su upisani. Prije je bilo i po njih 30 koji bi trebali upisati osnovnu školu a upisivalo ih je osam. Sada imamo kontinuitet da pratimo djecu i da svako dijete prođe 180 sati predškolskog obrazovanja. Ukoliko se to ne desi onda mi održavamo radionice, angažujemo prof. predškolskog obrazovanja kako bi dijete prošlo taj ciklus i izdajemo potvrdu da se dijete upiše u prvi razred, izjavio je Fafulić.
Emina i Dido Ramić roditelji su koji svojim trudom i radom nastoje obezbijediti uslove za školovanje svoje djece. Obrazovanje smatraju važnim i značajnim korakom ka boljoj budućnosti i od toga ne odustaju, iako su bez stalnog zaposlenja.
-Imamo četvero djece koje školujemo dvoje u srednjoj, dvoje u osnovnoj školi. Mada muž nema stalno zaposlenje trudimo se da ih školujemo i izvedemo na pravi put. Puno nam znači da djeca budu obrazovana, jer ako nisi obrazovan nemaš ni posla ni ništa, istakla je Emina Ramić.
OŠ “Hamdija Kreševljaković” u Kaknju najbrojnija je kada je riječ o obrazovanju romske populacije. Direktor ove ustanove navodi da je sve veći broj učenika koji postižu dobre rezultate i koji nakon osnovne upisuju i srednju školu, međutim i dalje se suočavaju sa problemima neredovnih dolazaka pojedinih učenika na nastavu.
-Romi, učenici škole kao i svaki drugi učenici, među njima ima izuzetno vrijednih dobrih, ali ima i određenih problema od pripremljenosti, materijalne opremljenosti zbog socijalnog statusa porodice, a od problema u praksi najčešće nam se javlja problem neredovnog dolaska, kod pojedinih roditelja koji ne vode dovoljno brigu pa smo dužni intervenisat, pozivat , tražiti pomoć od Centra Romalen da utiču na roditelje, izjavio je Jusuf Talović direktor OŠ “Hamdija Kreševljaković”.
Primjeri uspješnog uklanjanja jedne, pa čak i više barijera i stvaranja okruženja koje je podsticajno i prijateljsko za dijete, dokazuju kako je napredak u obrazovanju Roma moguć.